Återhämtning

juni 1, 2007 at 9:26 e m (Okategoriserade)

                     pedicure.jpg

Återhämtningen har börjat. Sakta men säkert har magen blivit bättre och bättre och jag är så lycklig att det är sjukt! Trodde fan inte jag skulle komma ur det här levande ett tag.

Idag gjorde jag en välbehövlig pedikyr dvs filade fötterna, fixade nagelbanden, använde fotscrub och smörjde in dom med mandelolja. Alltså mandelolja är min beautysecret. Jag använder det istället för handkräm och det är super. Kan verkligen rekommedera det. Finns på Apoketet och kostar 40:-. Så nu har jag lyckliga fötter.

Har ett kilo kycklingfilé i marinad i kylen som ska ligga över natten. Imorgon ska jag laga en rätt som heter Apelsinkryddad kycklingfilé och är nog det godaste jag ätit. Vanligtvis kan ju kycklingfilé bli torr och tråkig, men den här blir så sjukt saftig och smakrik och med såsen till som innehåller bl.a konjak gör så att man nästan svimmar.

Jag kan inte låta bli utan måste dela med mig receptet som som är en av min fasters klassiker:

Recept för 4 personer

4 kycklingfiléer ca 800-1000 gram

Färska kycklingfiléer ligger förpackade om 2 och väger mellan 400-500 gram, det tar jag.

Dessutom brukar jag när jag gör rätten till många köpa både kycklingfiléer och lårfiléer.

Till marinad:

1/2 fdl ärskpressad apelsinsaft

2 msk olja

1/2 dl kinesisk soja

1/2 tesked smulad timjan

1 tsk honung

1 krm malen peppar

1/2 krm kajennpeppar

1 pressad vitlöksklyfta

Till stekning:

1/2 tsk salt

Lägg filéerna i en trång form. Blanda ingredienserna till marinaden. Häll marinaden över kycklingen. Täck över och ställ kallt i minst 4 timmar ( jag låter den marinerade kycklingen ligga över natten ). Vänd då och då på filéerna.

Sätt ugnen på 200 grader.

Lägg lätt avrunna filéer på ett ugnsäkert fat, strö över salt och sätt in i ugnen. Stek i ca 20 minuter.

Om du har en termometer bör den gå upp till 74.75 grader i den tjockaste filén.

Lått köttet vila i 5 minuter under lock innan det skivas på snedden och lägga upp på varmt serveringsfat.

Nu kommer såsen:

2 dl vispgrädde

2 msk mjöl

3/4 dl silad marinad

2 dl vatten

1 hönsbuljongtärning

2-3 msk cognac

Häll grädden i en kastrull tillsammans med mjölet och vispa till en jämn smet. Sätt kastrullen på plattan och vispa ner marinad och vatten. Lägg i buljongtärningen. Koka upp och sjud såsen 5-6 minuter.

Sätt till spriten och smaka av.

Ät med ris och en god sallad!

Ha en jättebra helg, själv drar jag till landet för lite frisk luft!

Adios flamingos

 

 

 

 

2 kommentarer

  1. nollåttan said,

    det där låter ju grymt, är det svårt att fixa för sisådär 15 pers?

  2. hotness said,

    Tvärtom! Det är super att bjuda på när man är många. Det är bara att göra receptet gånger 3 te.x

Kommentera

